POP63 – Groove

Try Again, Fail Again, Fail Better
Firefly Effect

Prøve igjen?

Norsk pop-perfeksjonisme på Perfect Pop Records.

Av Morten Skogum

Oslo-gjengen i Firefly Effect proklamerer at de er mindre sukkersøte i virkeligheten enn på plate. Fra gode tilbakemeldinger på debutskiva er bandet nå klare for oppfølgeren med den humoristiske tittelen Try Again, Fail Again, Fail Better, som ble påbegynt før debuten var utgitt. Søken etter pop-perfeksjonismen ligger der fortsatt, og gir lite inntrykk av at gutta i bandet er blitt noe røffere musikalsk.

Det er solskinnspreget pop/rock, 60-70’tall, og rett fram melodier fylt med alskens instrumentelle bidrag. Orgelet oppnår det akutt fengende, og bærer til tider sangene feiende lett avgårde, mens rytmeseksjonen driver albumet fram i et konstant forsøk på å få dansefoten til å røre på seg. Men det blir aldri det helt store og alt for ofte står sangene igjen som det som kunne blitt en virkelig sommerhit.

Med sangtitler som Glass Onion og Heart Of Gold (tenk Beatles og Neil Young), en overflate med billige rim og en vokal som aldri treffer noen nerve, er det vanskelig å trenge ut av det lettvinte ved produksjonen og forbigående i lytteropplevelsen.

Men poenget er nok heller ikke å nå langt under huden, finne opp noe nytt eller utfordre lytteren. Snarere tvert i mot blir det et fengende album med flere høydepunkter. Glass Onion åpner med en catchy sologitar som forløses av et melodiøst orgel. Her gjør bandet det de kan best; fylle lydbildet med orgelets og thereminens sus, la en klar bass, gitar og vokal bryte fram og skape en medrivende lytteropplevelse. Butterflies følger opp i samme stil, mens Need You Tonight stikker seg fram som et høydepunkt med et kult refreng med tittelens ordlegging. Det minner om norske Jessica Fletchers, inspirasjon fra The Beatles blandet med sukkersøt twee-pop, med et hint av psykedelia. Den kvinnelige vokalen på Vivid In My Mind og Heart of Gold gir videre et fint og varierende melankolsk bidrag.

Til tross for at plata mangler sting nok til å vekke den store oppmerksomheten, er den et fint lydspor til solskinn og bad. Bandet må gjerne prøve seg igjen!