POP61 – Plan B

Je Suis Animal
Self –Taught Magic From A Book
Utgiver: Perfect Pop / Tuba

PlanB

TEKST: Pål Stokka, 25.02.2008

Norsk-engelske Je Suis Animal har hjemsøkt Oslo med konserter i mange år, og endelig er de her med fullengderen «Self-Taught Magic From A Book». Je Suis Animal besøker en scene så altfor lite utforsket her til lands, nemlig twee. Det er selvsagt ikke bare tweepop som ligger bak den ofte så komplekse musikken til bandet, men hele tiden så flørter bandet med den samme 60-tallsnostalgien som britiske band lekte med på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Som en slags morf mellom den utforskende støyen til My Bloody Valentine og Jesus And Mary Chain og en idealistisk søkende fransk pop-scene anno 1968.

For dere som liker å ta på musikknerdehatten, så får man tanker om Shop Assistants, Would-Be Goods og Stereolab ispedd litt Margo Guryan og Nico. Siden dette er blant undertegnedes favoritter, kan det sies at anmelderen her er litt subjektiv. Når det er sagt, tror og håper jeg at flere vil få opp øynene for denne gruppen. Det er en utforskende, dog retrospektiv plate, som man absolutt ikke burde gå lei av.

Utrykket de leverer på skiva er vågalt, og står i fare for å havne i musikkens periferi. Med låter som «Beginning Of Time», «Secret Place» og «Amundsen», viser Je Suis Animal at de har funnet stilen sin, sjeldent får du høre et band som går så kompromissløst til verks på en skive. Skurrete, støyete popperler blir servert på snor.

«Self-Taught Magic From A Book» er en skive vi i planB har gått og ventet på en stund, og de skuffer ikke. Vi får nok ikke se Je Suis Animal på noen større scene her til lands med det første, men vi stoler på at bandet vil fortsette å servere oss litt undergrunnsstøy enda noen år. Keep up the good work.