POP38 – Adresseavisen

Søte jenter, Føfftemend og psykotiske aper

Oslo-labelen Perfect Pop har gitt ut mange godbiter i høst, og The Ethnobabes er kanskje den aller friskeste.

10-tommeren «You Can’t Make Me» (Perfect Pop/Tuba) er noe av den morsomste norske popmusikken vi har hørt på lenge.

Korte, konsise låter, smekkfulle av søt popfølelse, smilende riff og solfylte harmonier er The Ethnobabes’ triks, og det fungerer flott. Eivor Vindenes og hennes kumpaner posisjonerer seg som et av Norges mest lovende band med denne smånaive perlen. En låt som «My Favourite Fool» setter deg i humør til å finne på uskyldige skurkestreker, fnise og kanskje kline litt med ei søt jente. Pop slik pop skal være, med andre ord. Føfftemand fra Trondheim og Stjørdal har også nylig sluppet en 10-tommer på vinyl. «Føfftemand» er gitt ut på Perfect Pops samarbeidspartnere i Trondheim, Two Zero Records. Bandet har eksistert i 10 år, men debuterer først nå. Og bandet viser god bredde på plata. «Wasted Time» er en drivende og seig rocker som bygger seg opp mot et støyende klimaks, mens «One of a Kind» er en skjønn liten poplåt, med småtriste gitarer og et refreng der harmoniene eksploderer i ørene dine. Ei låt og et sound bandet absolutt bør bygge videre på. Bandets egen produksjon er ikke perfekt, men de har klart å skape en massiv lydvegg som gir plata et mektig preg. Vi føffter oss til bandets fullengde-debut, som sannsynligvis kommer i 2001. Walisiske Gorky’s Zygotic Mynci (Gorky’s Psychotic Monkey på engelsk) har lenge vært en av Storbritannias best bevarte indie-hemmeligheter. I forhold til talentet har de fått kriminelt lite oppmerksomhet, men de gjør det ikke spesielt lett for seg selv heller. På minialbumet «The Blue Trees» spiller de eklektiske waliserne like godt åtte låter som aller mest minner om middelaldersk folkemusikk. Felene og fløytene har alltid vært en del av bandets uttrykk, men her tar de den helt ut. Det er lett å le av denne vimsete plata, men den er like fullt en oppvisning i akustiske stemninger og rørende vakre låter. Hør «Lady Fair» og fyr opp leirbålet!