Perfect Pop Records

Perfect Pop Records

POP49 – Groove

What Happened To The?

The Jessica Fletchers

CD (2003) – Perfect Pop/Tuba

groovepoint_ongroovepoint_ongroovepoint_ongroovepoint_ongroovepoint_ongroovepoint_ongroovepoint_off

Moroplate

Dette er musikk fra California før verden ble oppgradert til å også leveres i farger.

Av Tor Martin Bøe

15.03.2003 (opprinnelig fra pstereo.no)

Jeg tror det var omtrent som fjortenåring at jeg fikk nok av krim. Det hadde noe med avsindige mengder bøker med navnet Agatha Christie på forsiden å gjøre. Kombinert med akutt mangel på TV3 i oppveksten har det gjort meg helt blank på hele “Murder, she wrote”-konseptet.

Jeg tviler på at jeg gikk glipp av noe. “What happened to the?” har allikevel gjort meg usikker. Dersom Jessica Fletcher bare var halvparten slik en kinaputt full av sol og gla’lyd som The Jessica Fletchers leverer her, føler jeg angeren for enda en bommert i tenårene. Ny oppvekstkrise under oppbygging, med andre ord.

“What happened to the?” er tonesatt Solfrokost. Dette er musikk fra California før verden ble oppgradert til å også leveres i farger. Musikk fra den vanskelige overgangsperioden mellom seksti- og søttitallet, der alskens små fargeleggingsfeer etterhvert fikk jobbet ned de kraftige svart/hvitt-kontrastene i verden og innført riktig mengde over hele kloden. Jeg levde ikke på den tiden, men jeg har sett på bilder at det var store mengder magenta i alle fall på Østlandet om sommeren.

Etterpå oppdaget FN at de hadde glemt Drammen. Men da hadde Norge begynt med olje, og ville ikke legge seg under noe slags FN-mandat på at Drammen var for grå. For da ble det ikke noe olje til de trengende bileierne og fabrikkene i verden. No, sir!

Huff, der mistet jeg hodet med utgangspunkt i Drammen igjen. Omtrent som The Jessica Fletchers har gjort. Siden jeg ikke vet bedre, spekulerer jeg vilt i om de har gått litt vel opp i ideen om musikk fra tredve år tilbake, og også eksperimentert med mer enn harmonier. Men la oss ikke spekulere i den slags tøys. Dette er ei moroplate. Den varer litt lenger enn en ordinær runde med the Queers, og litt kortere enn “Pet Sounds”. Og så høres det gjerne ut som The Tables, mens Ray Davies kremter høylytt i bakgrunnen. Flere argumenter? Keyboardisten har for øvrig allerede slått seg opp opp sammen med Folk og Røvere på både Svisj og Topp 20 med den eleverte “Utadæsjælopplevelse”. Den er heldigvis ikke med her. Trodde du det?

Selvfølgelig er det opp til enhver om man heller vil sitte inne og sutre over strømprisen, mulla Krekar og situasjonen for bøndene i Indre Sogn. Jeg skal derimot kjøpe meg engangsgrill og starte sommeren på stuegulvet.


Perfect Pop Records, Postboks 783 Sentrum, 0106 Oslo • perfectpop@perfectpop.no